آخرین خبر/ چهره های سیاسی و مطبوعاتی آینده منطقه پس از عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهونیستی را پیشبینی کردند

پس از عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل اظهار نظر های زیادی در فضای مجازی و رسانه ها مطرح شد. شخصیت های سیاسی و رسانه ای از جمله کسانی بودند که هر کدام از منظر خود به بررسی وتحلیل ماهیت این موضوع و آینده معادلات سیاسی پرداختند. مروری بر دیدگاه‌هایشان نشان از این دارد که گرچه تا پیش از عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی رویکردهای متفاوتی درباره نوع پاسخ ایران به اقدام رژیم اسرائیل در کنسولگری دمشق داشته اند اما عمدتاً در موثر بودن این عملیات اتفاق نظر قابل توجهی داشته و بر توان آفندی و بازدارندگی ایران تاکید کردند. با این وجود سوال اساسی که در فضای رسانه‌ای وجود دارد این است که معادلات سیاسی منطقه پس از این عملیات چگونه خواهد بود؟ رژیم اسرائیل و حامیان اروپایی_آمریکایی آن ها چه راهبردی را در نظر خواهند گرفت؟
جهرمی سخنگوی دولت در سرمقاله روزنامه ایران به تفاوت اقدام اسرائیل علیه کنسولگری ایران و پاسخ ایران از منظر حقوق بین الملل پرداخت و نیز با اشاره به ماده 51 منشور ملل متحد، نوشت:« عملیات ایران در چهارچوب حقوق بین­‌الملل  صورت پذیرفت. اکنون دیگر بر همه ثابت شده است که رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین پایبندی به بدیهیات حقوقی، حقوق بین­‌المللی و حقوق بشری ندارد.» گفتنی است که ماده 51 منشور ملل متحد تصریح می کند، در صورتی که یک عضو رسمی سازمان ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود قوانین و مقررات منشور، مانع از حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی نخواهد شد. مگر آنکه شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بعمل آورد. البته در این رابطه دفتر نمایندگی سازمان ملل قبل از عملیات ایران اعلام کرده بود «اگر عاملان تجاوز به اماکن دیپلماتیک ایران محاکمه می‌شدند، شاید ضرورت مجازات اسرائیل برطرف می‌شد»

وکیلی سردبیر روزنامه ابتکار با تیتر «چی شد وچه خواهدشد؟» به این موضوع پرداخت و معتقد است «پس از ناکامی رژیم اسرائیل در غزه، راهبرد این رژیم درخصوص ایران تغییر کرد. از [طرفی]توان دفاعی و بازدارندگی ایران در پس این تغییر راهبرد مورد تردید بود. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به معادلات جدید معتقد بود که با مشخص شدن توان آفندی و دفاعی ایران، آمریکا تلاش خواهد کرد ابزارهای امنیتی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و داخلی را علیه ایران فعال کند.


 تقی دژاکام روزنامه نگار باسابقه، در روزنامه جوان با تاکید بر جمله معروف نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل که می گوید «اسرائیل می‌تواند ۱۰۰ نبرد را ببرد اما اگر یک نبرد را ببازد، به معنی مرگ آن است.» نوشت:« بن‌گوریون راست گفته بود؛ مرگ اسرائیل حالا فرا رسیده است» این روزنامه نگار معتقد است شکست اسرائیل در شرایطی است که همه قدرت‌ها از رژیم اسرائیل، هم آشکارا و هم متحد، حمایت سیاسی، نظامی و حقوقی! دارند و اجازه صدور قطعنامه در مقابل جنایات او را نمی‌دهند.

الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد علاوه بر تشکر و استقبال از نیروهای سپاه برای عملیات بامداد یکشنبه تاکید کرد « نباید فراموش کرد که مواجهه ایران نه با رژیم بلکه با آمریکا و 9 کشور دیگر شامل ناتو و برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله اردن بود.» همچنین وی معتقد است ایران به رغم همه مشکلات، سوءمدیریت‌ها و نقص‌ها از  از استقلال کامل در حوزه‌  امنیتی و سیاسی برخوردار است.
 بیژن عبدالکریمی پژوهشگر مطرح فلسفه با انتشار یادداشتی این عملیات دفاعی ایران را امری اخلاقی و عادلانه خواند و عنوان کرد که« هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف یا تعمیق شکاف‌های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی خیانت به مردم است»

 بهشتی پور تحلیل گر روابط بین الملل نیز در آرمان امروز نوشت:«با حملات نیمه‌شب ۲۶فروردین ایران اکنون مفهوم «صبر استراتژیک» بیش از گذشته روشن شده است.» وی معتقد است جلوگیری از گسترش بحران و در همان حال، وارد کردن ضربه موثر و متقابل به متجاوزان از مشخصات بارز این استراتژی دفاعی محسوب می‌شود.
 احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در پایگاه خبری فردا یادداشتی با عنوان « چرا فراگیر شدن جنگ منتفی است؟» نوشته است که در روزنامه خراسان و صبح نو نیز منعکس شد. وی در این مطلب پیشبینی می کند که اقدام متقابل رژیم اسرائیل در برابر  پاسخ ایران به تعرض به سفارت کشورمان حداکثر محدود خواهد بود و منجر به تقابلی جدی و فراگیر نخواهد شد. شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی رژیم اسرائیل مانند نگرانی و عدم همراهی افکار عمومی شهرک نشینان اسرائیلی، بی اعتبار تر شدن نتانیاهو در نظام بین الملل به دلیل اقدامات وی، موفقیت حمله ایران در عبور از گنبدآهنین از دلایل احدیان، برای این موضوع است.

احمد زید آبادی فعال سیاسی اصلاح طلب در ستون سرمقاله روزنامه هم میهن یادداشتی با عنوان« بایدن و نتانیاهو بازگشت به پلۀ اول» بر بازگشت شکاف و اختلاف درباره چگونگی ادامه و مدیریت جنگ غزه بین گروه های اسرائیلی به نخست خود تاکید داشت. همچنین در رویکردی متفاوت تر معتقد است از نگاه دولت بایدن و متحدان اروپایی و عرب آن و جناح «کبوترها» در اسرائیل، پاسخ ایران به اسرائیل زمینه را برای ابتکار دیپلماتیک، بیش از پیش فراهم کرده است و واکنش نظامی متقابل را مایه از دست رفتن این فرصت می‌دانند.
خبرنگار: محمدجواد خالقی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar